حسابداری مالی
محمدحسین ستایش؛ زهرا رضائیان زاده
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر نوآوری در حسابداری است. در این پژوهش، ابتدا متخصصان حوزه حسابداری و مالی با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده و سپس دادههای کیفی با استفاده از پرسشنامه باز و مصاحبههای تلفنی جمع آوری شده اند. با تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش پدیدار شناسی، 11 عامل ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر نوآوری در حسابداری است. در این پژوهش، ابتدا متخصصان حوزه حسابداری و مالی با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده و سپس دادههای کیفی با استفاده از پرسشنامه باز و مصاحبههای تلفنی جمع آوری شده اند. با تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش پدیدار شناسی، 11 عامل مؤثر بر نوآوری در حسابداری شناسایی و سپس، با نظرسنجی از 17 نفر از اعضای هیئت علمی حسابداری دانشگاههای دولتی ایران که ویژگیهای موضوع جامعه آماری را دارا بودند و با استفاده از روش بهترین بدترین بیزی، عوامل شناسایی شده رتبهبندی شدهاند. همچنین،گردآوری و تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، در دوره زمانی پنج ماهه از اردیبهشت تا شهریور 1401 انجام شده است. براساس نتایج پژوهش، 3 عامل برتر مؤثر بر نوآوری در حسابداری به ترتیب اهمیت، شامل پیشرفتهای فناوری اطلاعات، تغییرات محیط کسبوکار و سطح دانش مالی و مهارتهای تحلیلی حسابداران هستند. به منظور بهبود زمینههای نوآوری در حسابداری، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که حسابداران باید از معلومات کلی در زمینه کسبوکار و پیشرفتهای فناوری اطلاعات برخوردار باشند. آنها همچنین به عنوان سرمایه انسانی فرآیند نوآوری در حسابداری، باید به طور مستمر، سطح دانش مالی و مهارتهای تحلیلی خود را از طریق کانالهای مختلف آموزش دانشگاهی، دورههای آموزشی دیگر یا به صورت خودآموز ارتقا دهند.